Menurut Yahya Othman
(2006), bagi memastikan pelajar menguasai kemahiran membaca, guru perlu
menggunakan pendekatan mengajar yang sesuai.
Pemilihan pendekatan ini pula perlu mengambil kira aspek kebolehan
membaca pelajar, teks yang digunakan serta pengalaman pelajar. Pendekatan dalam pengajaran membaca sangat
penting. Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh digunakan untuk memupuk minat
pelajar dalam membaca. Antaranya:
Pendekatan
Membaca Asas
Pendekatan
ini penting dikuasai terutama pada peringkat awal penguasaan kemahiran
membaca. Dalam hal ini, guru perlu
memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca terdahulu. Menurut
Marohaini Yusoff (2014), pendekatan membaca asas melibatkan kegiatan membaca
terarah (KMT), kegiatan ini merupakan teknik pengajaran bacaan yang digunakan
untuk memandu murid dalam pembacaan petikan, novel, buku dan makalah. Kegiatan ini dibentuk khas untuk membantu
murid membaca bahan pada bacaan pengajaran dan sesuai digunakan untuk tujuan
pengajaran bacaan secara kelas atau kumpulan kecil. Antara langkah-langkah yang
terkandung dalam rancangan KMT ialah:
Pendekatan
Teknologikal
Menurut Yahya Othman
(2006), pendekatan teknologikal merupakan pendekatan keupayaan yang
menghasilkan pengajaran secara berurutan dan dapat dilakukan semula pada masa
yang lain. Pendekatan ini menekankan perkara yang dapat dirasai oleh
pancaindera dan dibuktikan kebenarannya. Pendekatan ini dilabelkan sebagai:
Pendekatan
pembacaan lisan
Pendekatan ini sesuai
untuk kegunaan buku yang mengandungi ciri pengulangan sesuai bagi bacaan lisan.
Dalam pendekatan ini guru akan membacakan cerita kepada kelas dan pelajar
mengikuti bacaan guru secara kuat dan guru memilih perkataan dan frasa secara
individu serta menekankan pembacaan lisan. Selain bacaan kuat dan bercerita
terdapat juga pembacaan lisan yang lain seperti syarahan, perbahasan,
perbincangan, hafazan, temu-bual, menyoal, nyanyian, deklamasi sajak,mendengar
dan memberi respond dan sebagainya. Tujuan utama pendekatan ini adalah supaya pelajar dapat
menyebut perkataan / ayat dengan betul. Melatih pelajar mendengar dan memahami pertuturan orang lain.
Pendekatan ini juga mampu melatih pelajar agar berkeyakinan dan percaya kepada
diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak) dan membolehkan
murid bertutur menggunakan ayat yang tersusun, perkataan yang sesuai, dan perbendaharaan kata yang luas.
Pendekatan
Whole Languange
Pendekatan
whole language ialah pandangan tentang belajar dan cara mendorong
proses tersebut agar pelajar dapat membaca secara efektif dan efisien
sehingga mencapai hasil optimal (Weaver, 1990). Satu pendekatan dalam
pengajaran bahasa dikembangkan berdasarkan pelbagai wawasan dan hasil penelitian
dari pelbagai bidang ilmu antara lain pemerolehan bahasa dan pengembangan
membaca dan menulis (Goodman,1986).
Dalam pendekatan ini, guru melaksanakan kurikulum yang sudah dirancang
dan disiapkan secara terperinci. Murid akan memahami informasi yang disampaikan
oleh guru secara langsung. Murid secara aktif dapat memahami dan
menghayati pemahaman dan penghayatan proses pembacaan. Antara kaedah mengajar membaca adalah seperti: membaca bebas, membaca secara
berkoperatif, membaca dengan panduan guru, berkongsi membaca,
dan membaca lantang.
Pendekatan
Holistik
Tujuan pendekatan
ini adalah untuk mengembangkan potensi individu dalam suasana pembelajaran yang
lebih menyenangkan. Pelajar diharapkan dapat menjadi dirinya sendiri (learning
to be). Pelaksanaan mengajar membaca secara holistik perlu bermula diperingkat
awal membabitkan penyertaan pelbagai pihak termasuklah pelajar, guru, ibu bapa
dan masyarakat sebagai usaha memperoleh manfaat sepenuhnya.
Teks yang digunakan dalam bahan bacaan ialah teks autentik iaitu
teks dalam bentuk penerbitannya yang sebenar. Pergantungan semata-mata pada
buku teks di dalam kelas akan mengehadkan pembacaan terhadap bahan yang tidak lengkap
dan telah diubahsuai dengan keperluan dan kepadatan ruang dalam buku teks
tersebut. Jadi, guru haruslah menggunakan buku dalam bentuk penerbitan supaya
pelajar dapat menghalusi pemikiran penulis lebih mendalam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan