Pemilihan bahan bacaan
menjadi salah satu perkara penting dalam pengajaran dan pembelajaran terutama kepada
seorang guru. Guru perlu memilih bahan bacaan yang bersesuaian dengan latar
belakang pelajar yang berbeza supaya tahap murid tersebut bersesuaian dengan
bahan bacaan. Seterusnya, pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian dengan tahap
dan minat pelajar dapat dilihat daripada pelbagai faktor. Antara beberapa
faktor yang akan mempengaruhi dalam pemilihan bahan bacaan:
Faktor Diri Pembaca
Pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian mampu mempengaruhi sikap atau akhlak pembaca tersebut. Sebagai contoh, bagi pembaca yang membaca buku-buku ilmiah atau buku motivasi secara tidak langsung akan dapat membantu pembaca memotivasikan diri, membentuk akhlak dan membantu meningkatkan ilmu pengetahuan sedia ada mereka.Manakala, bahan bacaan yang berunsur hiburan atau lucah akan menyumbang kepada keruntuhan akhlak.
Pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian mampu mempengaruhi sikap atau akhlak pembaca tersebut. Sebagai contoh, bagi pembaca yang membaca buku-buku ilmiah atau buku motivasi secara tidak langsung akan dapat membantu pembaca memotivasikan diri, membentuk akhlak dan membantu meningkatkan ilmu pengetahuan sedia ada mereka.Manakala, bahan bacaan yang berunsur hiburan atau lucah akan menyumbang kepada keruntuhan akhlak.
Faktor Bahan
Bahan mestilah bersesuaian, mencabar, menarik, jimat, mudah dan praktikal. Bahan mestilah berkaitan dengan isu semasa yang membantu pengetahuan sedia ada pelajar. Bahan bacaan perlu menggunakan bahasa yang bersifat formal, menitikberatkan penggunaan tatabahasa, struktur ayat lengkap dan perbendaharaan kata yang sesuai dengan jangkaan pembaca serta mempunyai tarikan supaya pembaca berasa minat untuk terus membaca sesuatu bahan tersebut (Yahya Othman, 2004).
Faktor Tulisan Yang Jelas
Reka
bentuk tulisan mengikut aspek
saiz tulisan, jenis fon, jarak antara fon, jarak antara baris, saiz muka surat,
ketebalan cetakan tulisan dan kertas diambil kira. Jenis
dan saiz fon mengikut kategori pembaca yang berbeza. Contoh
di bawah ini dapat menerangkan isi penting dengan lebih jelas dengan melihat
kepada pengaruh saiz tulisan:
Contoh
di bawah pula keadaan ayat yang dipengaruhi oleh jenis tulisan
Faktor Ilustrasi Dan Warna
Persembahan
ilustrasi mampu meningkatkan atau mengurangkan minat membaca. Kanak-kanak
minat kepada bahan bacaan yang banyak mengandungi ilustrasi dan memudahkan pembacaan tersebut dengan penggunaan dakwat berwarna
selain hitam. Penggunaan
dakwat warna hitam, biru dan hijau lebih jelas dan mudah dibaca. Andrews
& Scharff (2002), pelajar prasekolah lebih meminati ilustrasi yang bergambar terang berbanding gambar abstrak dan suram. Ilustrasi
mesti
bersesuaian dengan aras dan keperluan pembaca yang dapat menyokong dan menerangkan teks bagi membantu meningkatkan kefahaman murid. Contoh
penggunaan ILUSTRASI yang memudahkan penceritaan konsep
Faktor Susunan Teks
Berkait rapat dengan
cara persembahan dalam sesuatu teks. Mengambil kira perkara seperti
perenggan, tajuk-tajuk kecil, penggunaan perkataan yang
digariskan, dicondongkan dan yang
ditebalkan. Ini memudahkan sesebuah teks itu difahami
oleh pembaca.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan