Pentaksiran
merujuk kepada satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat
penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan. Pentaksiran
prestasi ialah satu bentuk pentaksiran yang berbeza daripada peperiksaan
tradisional yang menggunakan pensel dan kertas. Justeru, pentaksiran
prestasi bukanlah strategi menguji semata-mata tetapi ia melibatkan
proses dan produk.
Dalam
pentaksiran prestasi murid ditaksir berasaskan proses penglibatan mereka
dalam menyiapkan sesuatu tugasan. Guru boleh melihat proses tersebut secara
langsung (first hand) bagaimana murid menghasilkan bahasa dalam situasi dunia
sebenar. Dengan cara ini, pentaksiran prestasi mempunyai kesahan kandungan yang
tinggi kerana fokus pentaksiran ialah proses bukan produk semata-mata.
Struktur
pentaksiran
prestasi kebiasaannya tidaklah berbentuk formal dan kekal yang
membolehkan murid berkreatif dan berinteraksi sesama rakan semasa mereka
menyiapkan tugasan mereka. Pentaksiran jenis ini cenderung
mengintegrasikan pelbagai kemahiran. Contohnya, kemahiran membaca dan
menulis
boleh digabungkan menjadi satu tugasan atau kemahiran mendengar dan
bertutur
boleh dijadikan satu tugasan lain. Pentaksiran prestasi boleh dilakukan
dengan
pelbagai cara iaitu melalui jurnal, surat, laporan lisan, cerita, temu
duga,
sketsa, berpuisi, portfolio dan pertunjukan boneka.
Rukun Pentaksiran
Ø Instrumen
Ø Kumpulan yang ditaksir
Ø Respons
Ø Kumpulan yang menaksir
Ø Skor
Tujuan Pentaksiran
v Masalah yang berhubung dengan ujian
tradisional biasanya tidak menunjukkan keadaan sebenar mengenai apa yang murid
tahu (Huerta-Macias, 1995). Pentaksiran alternatif : menguji lebih kebolehan
dalam menghadapi ujian.
v Menilai aktiviti yang dijalankan
semasa pengajaran dan pembelajaran.
v Mendapatkan maklumat secara
berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran
v Memperbaiki pengajaran dan
pembelajaran
v Merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan
murid.
v Melibatkan semua atau sebahagian
besar murid dalam kelas secara efektif.
v Pentaksiran merangkumi aktiviti
menghurai, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil
pembelajaran seseorang pelajar.
Pentaksiran
yang baik dan berkesan merangkumi pelbagai aspek, iaitu :
ü Skor yang tinggi darjah kesahan
ü Skor yang tinggi darjah
kebolehpercayaan
ü Keobjektifan – melibatkan
ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
ü Kebolehtadbiran – kelicinan dan
kerja-kerja yang dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sesuatu
organisasi
ü Kemudahtafsiran – ini merujuk
kepada calon melibatkan skor calon, mendiskriminasikan menepati tujuan
ü Menyeluruh – mempunyai
soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting.
Menurut
Tabatha Rayment (2006) Bukan semua pentaksiran berkaitan dengan memperoleh gred
yang baik, pemantauan terhadap tingkah laku pelajar juga merupakan bahagian
penting dalam pentaksiran bilik darjah. Pembelajaran positif terhasil daripada
persekitaran yang positif. Kawalan dan pentaksiran prestasi amat penting untuk
melahirkan sebuah persekitaran yang kondusif. Pentaksiran dilakukan dalam
pelbagai kaedah untuk menlihat perkembangan para pelajar.
Kaedah Pentaksiran
ü Pemerhatian
ü Lisan
ü Penulisan
ü Merekod
salam...saya nak tanya adakah pentaksiran prestasi adalah sama dengan pentaksiran autentik?
BalasPadampentaksiran prestasi tu under pentaksiran autentik actually
PadamPentaksiran autentik ada banyak. Salah satunya ialah pentaksiran amali.
Padamada tak contoh pentaksiran prestasi?
BalasPadam