Khamis, 1 Mei 2014

PEMILIHAN BAHAN BACAAN

Pemilihan bahan bacaan menjadi salah satu perkara penting dalam pengajaran dan pembelajaran terutama kepada seorang guru. Guru perlu memilih bahan bacaan yang bersesuaian dengan latar belakang pelajar yang berbeza supaya tahap murid tersebut bersesuaian dengan bahan bacaan. Seterusnya, pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian dengan tahap dan minat pelajar dapat dilihat daripada pelbagai faktor. Antara beberapa faktor yang akan mempengaruhi dalam pemilihan bahan bacaan:

Faktor Diri Pembaca

Pemilihan bahan bacaan yang bersesuaian mampu mempengaruhi sikap atau akhlak pembaca tersebut. Sebagai contoh, bagi pembaca yang membaca buku-buku ilmiah atau buku motivasi secara tidak langsung akan dapat membantu pembaca memotivasikan diri, membentuk akhlak dan membantu meningkatkan ilmu pengetahuan sedia ada mereka.Manakala, bahan bacaan yang berunsur hiburan atau lucah akan menyumbang kepada keruntuhan akhlak.

Faktor Bahan 

Bahan mestilah bersesuaian, mencabar, menarik, jimat, mudah dan praktikal. Bahan mestilah berkaitan dengan isu semasa yang membantu pengetahuan sedia ada pelajar.  Bahan bacaan perlu menggunakan bahasa yang bersifat formal, menitikberatkan penggunaan tatabahasa, struktur ayat lengkap dan perbendaharaan kata yang sesuai dengan jangkaan pembaca serta mempunyai tarikan supaya pembaca berasa minat untuk terus membaca sesuatu bahan tersebut (Yahya Othman, 2004). 
          
       Faktor Tulisan Yang Jelas
            Reka bentuk tulisan mengikut aspek saiz tulisan, jenis fon, jarak antara fon, jarak antara baris, saiz muka surat, ketebalan cetakan tulisan dan kertas diambil kira. Jenis dan saiz fon mengikut kategori pembaca yang berbeza. Contoh di bawah ini dapat menerangkan isi penting dengan lebih jelas dengan melihat kepada pengaruh saiz tulisan:



            Contoh di bawah pula keadaan ayat yang dipengaruhi oleh jenis tulisan


         Faktor Ilustrasi Dan Warna


          Persembahan ilustrasi mampu meningkatkan atau mengurangkan minat membaca. Kanak-kanak minat kepada bahan bacaan yang banyak mengandungi ilustrasi dan memudahkan pembacaan tersebut dengan penggunaan dakwat berwarna selain hitam. Penggunaan dakwat warna hitam, biru dan hijau lebih jelas dan mudah dibaca. Andrews & Scharff (2002), pelajar prasekolah lebih meminati ilustrasi yang bergambar terang berbanding gambar abstrak dan suram. Ilustrasi mesti bersesuaian dengan aras dan keperluan pembaca yang dapat menyokong dan menerangkan teks bagi membantu meningkatkan kefahaman murid. Contoh penggunaan ILUSTRASI yang memudahkan penceritaan konsep

  
         Faktor Susunan Teks
        Berkait rapat dengan cara persembahan dalam sesuatu teks. Mengambil kira perkara seperti perenggan, tajuk-tajuk kecil, penggunaan perkataan yang digariskan, dicondongkan dan yang ditebalkan. Ini memudahkan sesebuah teks itu difahami oleh pembaca.

         











Tiada ulasan:

Catat Ulasan