Khamis, 1 Mei 2014

MASALAH DALAM MEMBACA

Masalah utama yang didapati dalam proses membaca ialah ketidakupayaan menbaca oleh pembaca. Ketidakupayaan membaca merujuk kepada pembaca yang tidak langsung mempunyai kemahiran membaca dan tidak dapat menguasai kemahiran asas membaca seperti tidak dapat membuat diskriminasi antara bunyi huruf, tidak dapat mendekod perkataan berdasarkan bunyi bahasa Melayu, tidak dapat memecahkan simbol yang ada sama ada dalam bentuk grafik atau numerik dalam bahasa Melayu yang betul.

FAKTOR MEMPENGARUHI MASALAH MEMBACA

Masalah membaca bukanlah satu masalah yang baru dalam semua masyarakat di dunia, sama ada bagi masyarakat dalam negara miskin atau dunia ketiga, malahan bagi negara maju atau negara indistri sendiri pun masalah ini masih berlaku dengan secara berluasa.



FAKTOR DALAMAN

Faktor Fizikal

Kecacatan yang ringan terhadap deria tidak akan mendatangkan kesan negatif terhadap kebolehan membaca. Antara kecacatan fizikal yang amat mempengaruhi keupayaan membaca ialah penglihatan, pendengaran dan pertuturan.

Faktor Emosi 

Pelajar yang gagal membaca akan mempunyai rasa rendah diri, tidak bermotivasi, kecewa, malas, terasing, gagal dan sebagainya. Namun demikian, ada juga kanak-kanak yang mempunyai masalah emosi yang mengganggu pencapaian mereka dalam pelajaran amnya dan membaca khasnya. Kes penderaan, kes perpecahan keluarga dan kes kanak-kanak terbiar boleh menyebabkan gangguan emosi kepada kanak-kanak.

FAKTOR LUARAN

Faktor Instruksional : Kaedah, teknik dan strategi pengajaran guru amat penting bagi menentukan kejayaan pelajar mencapai objektif pembelajaran. Kajian-kajian lepas menyatakan bahawa kaedah, teknik dan strategi pengajaran amat mempengaruhi kejayaan dan keberkesanan pelajar menguasai sesuatu kemahiran. Selain itu, faktor instruksional guru juga merupakan faktor luaran yang boleh mempengaruhi kejayaan pelajar menguasai kemahiran membaca pada pelbagai tahap yang berbeza.

Faktor Sosio-ekonomi : Status sosio-ekonomi kerap menjadi salah satu pembolehubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari sosio-ekonomi rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah. Manakala kanak-kanak dari sosio-ekonomi tinggi selaluya mendapat pencapaian yang tinggi juga. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca.

LANGKAH MENGATASI MASALAH DALAM PEMBACAAN

Program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M)


Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M) bertujuan untuk membantu murid yang belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu. Strategi pengajaran dan pembelajaran Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M) melibatkan beberapa langkah seperti pencalonan, ujian penapisan, instruksi, penilaian dan tindakan susulan.

Literasi, Numerasi dan Saringan (LINUS)

Program ini dirancang dan dibentuk sebagai penambahbaikan program sedia ada (KIA2M), memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 menguasai asas membaca, menulis dan mengira dan pada akhir tahun 3 menjelang Tahun 2011. Semua pelajar yang normal (100%) yang berada di sekolah di negara ini mencapai keupayaan literasi dan numerasi.

Program intervensi masalah ketidakupayaan membaca

Setelah menjalankan ujian saringan Linus, pelajar yang tidak melepasi tahap keupayaan literasi dan numerasi yang tertentu perlu menjalani program intervensi yang dijalankan oleh pihak sekolah dengan bantuan fasilitator Linus yang dilantik oleh pihak kementerian. Guru yang diberikan latihan khusus akan melaksanakan program ini. Program ini dirancang berasaskan konstruk yang telah dikenalpasti bermasalah bagi pelajar yang telah mengambil ujian sartingan Linus.









1 ulasan:

  1. The Fair Play Casino Review 2021 - xn--o80b910a26eepc81il5g
    Discover the Fair Play Casino Games at 메리트카지노총판 xn--o80b910a26eepc81il5g.com - Online casinos, casino bonuses, games and bonuses from the best

    BalasPadam