Khamis, 1 Mei 2014

DEFINISI MEMBACA

Mahzan (2003) menjelaskan bahawa membaca ialah proses membina jambatan antara apa yang terdapat dipermukaan pertulis dengan apa yang terdapat di minda pembaca. Definisi ini bermaksud membaca ialah proses mengaitkan apa yang terdapat dalam minda seseorang dengan apa yang dibacanya di permukaan bertulis.
               Definisi membaca menurut Safiah Otman (1991) pula ialah selagi seseorang tidak memahami apa yang dibaca maka dia belum lagi membaca. Definisi ini membawa maksud pemberian makna terhadap bahan yang dibaca adalah penting bagi mengatakan bahawa seseorang itu berkeupayaan membaca atau mempunyai kemahiran membaca. Selagi seseorang itu mempunyai masalah dalam proses memberi makna ini, maka selagi itulah beliau belum membaca. Definisi ini berkait rapat dengan definisi yang diberikan oleh Smith & Johnson (1980), iaitu proses membaca sebagai satu proses komunikasi antara pembaca dan penulis. Seseorang yang dapat membaca menurut mereka ialah proses memahami apa yang dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkannya dalam bentuk paparan bertulis. Keupayaan membaca ialah keupayaan membuat tanggapan terhadap apa yang ingin dimaksudkan oleh penulis. Harris dan Sipay (1980) yang menegaskan membaca sebagai keperluan seseorang itu perlu mahir atau dapat membaca lambang-lambang bercetak bagi memberikan makna terhadap lambang yang dibacanya.                                                              
               Berdasarkan pendapat dan pandangan tokoh-tokoh di atas, dapatlah disimpulkan bahawa membaca merupakan proses pembentukan dan pemberian makna menerusi interaksi antara pembaca dengan maklumat yang diterima. Justeru, membaca bukan sekadar mengenal rangkaian perkataan namun, ia juga mementingkan penggunaan simbol serta konteks dalam sesuatu pembacaan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan